Friday, September 12, 2008

Keprihatinan MPDMN

"toleransi bukan demontrasi"..begitulah moto baru MPDMN yang ditayangkan bersempena diskusi antara pihak pengurusan bersama penghuni desasiswa murni nurani bertempat di Dewan Utama USMKK pada 26 Ogos 2008. Sekalung penghargaan seharusnya diberikan kepada MPDMN dalam usaha menyelami permasalahan penghuni desasiswa yang saban masa inginkan permasalan mereka didengari
Dengan pembukaan majlis yang begitu harmoni diselitkan bersama persembahan dikir barat, membayangkan kelancaran program yang dirancang. Sungguhnya peluang sebegini dinanti oleh kebanyakan penghuni desa terutama kepada yang terpaksa menginap diluar Kampus.
Sudah tentunya isu berkenaan penempatan pelajar di dalam desa menjadi tajuk utama perbincangan.Sekitar menyingkap kepada perbincangan, yang banyak berkisar kepada isu kronisme, pemberian mata merit yang tidak adil, aduan kekurangan kemudahan di desa luar kampus dan kebajikan pelajar yang berada diluar kampus tidak terjaga menghangatkan susana. Tidak kurang juga ramai memberi idea dalam menambahbaikkan sistem penyelarasan penempatan di masa hadapan.
Satu persoalan dikemukakan oleh saudara Aliff Yunus selaku Pengerusi MPP USMKK berkenaan dengan tindakan yang telah diambil oleh pihak desa dalam menunaikan janji mereka terhadap pengarah kampus berkenaan tuntutan agar pihak desa melihat kembali pemberian mata merit kepada pelajar. Antara tuntutan lain adalah mengkehendaki agar pemilihan pelajar2 yang berada didalam desa adalah mempunyai nilai mata merit yang lebih tinggi daripada mereka yang berada diluar kampus.
Mejawab kepada soalan yang dibangkitkan, satu respond yang kurang memuaskan diberi tanpa ada sebarang pendekatan dari pihak desa untuk menimbal kembali mata merit pelajar2.
Satu kenyataan kontrovesi oleh penolong penggawa bagi desasiswa murni atau lebih dikenali kak Syikin telah menarik perhatian… “ saya tidak menjalankan apa-apa unsur kronisme dalam pemilihan pelajar di desa saya (desasiswa murni). Mereka yng senang untuk diminta tolong dan tidak pernah berpaling muka bila diminta tolong itulah yang saya ambil menginap di asrama saya..”
Ini bercanggah dengan kenyataan yang disampaikan oleh Tuan Haji Yusuf Abdullah, Timbalan Pendaftar Kampus Kesihatan…”segala keputusan siapa yang berada didalam yang berada diluar adalah sepenuhnya dibawah pengurusan HEP di bawah UPPU. Pihak desa hanya menanti keputusan senarai nama pelajar dari HEP..” Persolannya, siapakah Kak Syikin untuk menentukan kedudukan penempatan pelajr-pelajar...?
Anatara lain kenyataan yang dapat diambil adalah berkenaan janji Dr. Rushdan selaku Penggawa Desasiswa Murni Nurani yang mengatakan bukanlah suatu jaminan untu mereka yang berada dibawah pucuk pimpinan MPDMN untuk berada didalam desa di sesi akan datang. Diharapkan ini dapat dilaksanakan.

No comments: